Airco check

Airco check

U weet dat er een probleem is met uw airco, maar een goede diagnose is nog niet gesteld. Of u heeft een offerte gehad voor de reparatie en wilt een concurrerend aanbod. Misschien twijfelt u wel of de reparatie van de airco wel nodig is.

Ecotechiics airco

In al deze gevallen bent u van harte welkom bij ons voor een deskundige reparatie. Wij geven u graag een eerlijk advies. Voor het stellen van een diagnose zijn wij de beste garagebedrijf in Haarlem en omgeving. In zeker 95% van de tot nu toe gestelde diagnoses was het euvel ook binnen een uur gevonden.

 

Airco laten vullen

Na de airco check kan het zijn dat blijkt dat uw koelvloeistof op is. Wij vullen uw airco bij! Dankzij onze jaren lange ervaring en deskundigheid leveren wij goede kwaliteit en dat merkt u!

 

Waarom de Airco check?

 

Laat u na diagnose de reparatie door ons uitvoeren. Ons uitgangspunt is altijd dat we eerst zelf een diagnose stellen, voordat we aan een reparatie/vervanging beginnen.

De airco is onderhand bijna niet meer weg te denken in de moderne auto. Een goed werkende airco is comfortabel, zorgt voor heerlijke koelte in de zomer en in het najaar, de winter en ook in het voorjaar voorkomt een goed werkende airco beslagen ramen. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat een ‘koele’ automobilist zich beter kan concentreren en een hoger reactievermogen heeft.

Wel heeft een autoairco vakkundig onderhoud nodig. Dit is in het belang van het milieu, maar vooral belangrijk voor de bedrijfszekerheid. Met regelmatig onderhoud voorkomt u bovendien grote onkosten.

Zo werkt de een aircosysteem

Bedenk goed dat werken aan het aircosysteem specialistenwerk is. Begin niet zomaar zelf te sleutelen, dit veroorzaakt vaak meer ellende. Bovendien, een echte specialist heeft vaak de mogelijkheid om eventuele problemen op een goede en vooral gunstige manier op te lossen.

Airco’s voor auto’s bestaan uit een gesloten systeem waarin onder druk een koudemiddel circuleert. De werking is gebaseerd op het natuurkundige principe dat door verandering van druk en aggregatietoestand de temperatuur kan worden beïnvloed. Afhankelijk van de plaats in het systeem vinden we het koudemiddel als gas of als vloeistof terug.

  1. De COMPRESSOR (ook wel AIRCOPOMP) verplaatst het gasvormige koudemiddel van de verdamper via het expansieventiel (lage drukzijde) naar de condensor (hoge drukzijde).
  2. Het opgewarmde gasvormige koudemiddel wordt door de CONDENSOR gepompt. Hier staat het zijn warmte af aan de -al dan niet door een fan aangevoerd- rijwind. Door de temperatuursdaling ondergaat het koudemiddel een faseverandering en wordt weer vloeistof.
  3. Het vloeibare koudemiddel passeert de FILTERDROGER. Hier worden vuil en vocht verwijderd. De filterdroger fungeert ook als buffer voor het koudemiddel.
  4. Het vloeibare koudemiddel, nog steeds onder hoge druk, stroomt naar het EXPANSIEVENTIEL. Deze reduceert de druk door slechts een (vooraf berekende) geringe hoeveelheid koudemiddel door te laten en regelt daarmee de doorstroomhoeveelheid naar de verdamper.
  5. In de VERDAMPER wordt, zoals de naam al zegt, het vloeibare koudemiddel weer gasvormig. Door de drukverlaging en volumevergroting gaat het koudemiddel koken. Dit proces onttrekt warmte aan de omgeving. De blower, die de lucht langs de verdamper blaast, kan dit proces versnellen of vertragen.

Vanuit de verdamper stroomt het inmiddels gasvormige koudemiddel weer via het expansieventiel naar de compressor waarmee het hele proces weer opnieuw begint.