1.8 2.0 TFSI/TSI Motorrevisie: De oplossing voor je ongewoon hoog olieverbruik!

tsi motor revisie

De VAG 1.8 TFSI en 2.0 TFSI-motorblokken zijn krachtige en efficiënte turbo-benzinemotoren die in een breed scala aan Volkswagen-, Audi-, Seat- en Skoda-modellen worden gebruikt. Deze motoren zijn ontworpen om zowel indrukwekkende prestaties te leveren als zuinig om te gaan met brandstof.

Hoewel deze motoren doorgaans betrouwbaar zijn, kunnen ze na verloop van tijd slijtage vertonen en problemen ondervinden die leiden tot verminderde prestaties en een hoger brandstofverbruik. In zulke gevallen kan een revisie van de motor noodzakelijk zijn.

Een motorrevisie omvat het uit elkaar halen van de motor, grondige inspectie van de onderdelen en het vervangen van versleten of beschadigde onderdelen. Dit proces kan de levensduur van de motor verlengen en ervoor zorgen dat deze weer optimaal presteert.

Offerte aanvragen Maak nu een afspraak

VW Motorrevisie Voor de modellen

Ben je een trotse eigenaar van een Audi met een 1.8 TFSI- of 2.0 TFSI-motor, maar heb je last van een abnormaal hoog olieverbruik? Geen paniek, je bent zeker niet de enige!

Bij de benzine motoren van Audi wordt namelijk vaak een verhoogd olieverbruik geconstateerd, voornamelijk bij diegenen die over een 1.8 TFSI- of 2.0 TFSI-motor beschikken. Deze motoren vind je terug in de Audi A3, A4, A5, A6 en Q5 maar ook in modellen van Volkswagen, Skoda en Seat. Deze wagens zijn immers allemaal afkomstig van dezelfde producent: Volkswagen AG.

Maar wat is nu de oorzaak van zo’n hoog olieverbruik, en wat kun je er aan doen? We bespreken het hieronder!

Wat is de oorzaak van een te hoog olieverbruik?

Wat de oorzaak is van een te hoog olieverbruik van een auto? Dat is niet altijd meteen duidelijk, er bestaan namelijk talloze oorzaken die resulteren in een te hoog olieverbruik. Denk hierbij aan: lekkende klepgeleiders, versleten zuigerveren, een te hoge oliedruk, versleten koppakking, en het gebruik van de verkeerde motorolie.

Wil je weten waarom jouw wagen een te hoog olieverbruik heeft? Ga dan eens langs bij een professionele garage.

Wat is de oorzaak van een hoog olieverbruik bij TFSI-motoren?

Zoals we je hierboven al vertelden, zijn er heel wat mogelijke problemen die kunnen leiden tot een te hoog olieverbruik waardoor we niet altijd meteen met zekerheid kunnen vertellen wat de precieze oorzaak is. 

Indien we het hebben over TFSI-motoren, die terug te vinden zijn in bepaalde modellen van Audi, Volkswagen en Seat kunnen we dat meestal wel. Onlangs werd er immers geconstateerd dat de autofabrikant Volkswagen AG olieschraapveren met een slechte kwaliteit had geplaatst in zijn modellen die het vanaf het jaar 2008 op de mark bracht. De oorzaak van het hoge olieverbruik is dus vaak te linken aan deze olieschraapveren, zeker als de auto al wat kilometers op de teller heeft staan.

Olieschraapveren: wat zijn dat?

TFSI motoren bevatten drie zuigerveren: 2 compressieveren en 1 olieschraapveer. Die laatste moet ervoor zorgen dat er zo weinig mogelijk olie in de verbrandingsruimte belandt. Zo wordt een hoog olieverbruik immers vermeden. 

Sinds 2008 gebruikt Volkswagen AG echter dunnere olieschraapveren voor zijn TFSI motoren, zo worden de auto’s zuiniger. Wanneer deze vervuild raken met koolaanslag, kunnen ze echter minder goed functioneren waardoor ze meer olie doorlaten naar de verbrandingsruimte en je last krijgt van een abnormaal olieverbruik. 

Dit merk je niet meteen, de koolaanslag gebeurt namelijk geleidelijk. Meestal wordt het probleem pas na ongeveer 100.000 kilometer merkbaar.

Waarom moet je ingrijpen bij een te hoog olieverbruik?

Een te hoog olieverbruik zorgt er niet alleen voor dat je erg vaak en veel geld moet spenderen aan olie, het kan namelijk ook heel wat andere problemen veroorzaken. Zo kunnen je defecte olieschraapveren na een tijdje ook je cilinderwanden beschadigen of je turbo stuk maken. Daarnaast zorgt een hoog verbruik van motorolie ook voor erg vervuilde in- en uitlaatkleppen. 

Kortom: hoe langer je wacht met ingrijpen, hoe groter de schade aan je wagen zal zijn en hoe meer je dus zal moeten betalen aan reparaties. Grijp dus nu in, en laat je motor reviseren door een specialist!

Een motorrevisie: de oplossing

Dus, nu weet je al dat je best zo snel mogelijk iets laat doen aan je te hoog olieverbruik om zo de kosten van reparaties zo laag mogelijk te houden. Maar wat kan er gedaan worden aan zo’n te hoog olieverbruik? 

Auto Service Polder heeft het antwoord: een motorrevisie. Tijdens zo’n motorrevisie modificeren wij jouw TFSI motor volledig zodat de oorzaak van de olievervuiling wordt aangepakt en het fenomeen nooit meer opduikt. 

En als we zeggen ‘volledig’, dan menen we dat ook: we demonteren je cilinderkop, oliecarter, zuigers en lagers en controleren elk onderdeel om daarna je hele motor te reinigen en de nodige nieuwe onderdelen te monteren.

Waarom Auto Service Polder?

Wanneer je aan je auto laat sleutelen is het belangrijk dat je dat door een specialist laat doen, zeker als het om een cruciaal onderdeel als de motor gaat. Zo heb je gegarandeerd het beste resultaat en voorkom je ergere schade en defecten. Auto Service Polder is zo’n specialist; wij zijn al jarenlang dagelijks bezig met het reviseren van TFSI motoren waardoor we ook jouw motorrevisie perfect kunnen uitvoeren. Dit doen we voor een eerlijke prijs. 

Klinkt te mooi om waar te zijn? Lees dan zeker onze reviews van klanten die je voorgingen!

Contact

Dus, wil jij jouw TFSI motor ook laten reviseren om zo van het te hoge olieverbruik af te zijn en bijkomende schade aan je wagen te voorkomen? Kom dan eens langs in onze garage!

Heb je toch nog vragen of heb je nood aan advies? Ook dan kun je steeds vrijblijvend contact met ons opnemen, dan bekijken we zo snel mogelijk wat we voor jou kunnen betekenen!